Varning för framtida raseriutbrott

En liten lektion i det svenska språket.

 

”jag” är ett fiffigt litet pronomen som syftar på den personen som talar.

”Jag ska ta väskan också. Jag ska bara se till att hon kommer in i bilen säkert först” betyder alltså inte ”börja slita i väskan på måfå så att den trasslar in sig och allt tar längre tid”. Jag vet inte varför många tror att det är det jag säger. Notera användandet av nämnda pronomen i senaste meningen för övning.

En vacker dag kommer en mycket förvånad taxiförare råka ut för ett oförtjänt utbrott när han börjar slita i väskan. Han kommer snopet få stå där med hela slutnotan för alla tidigare chaufförer. Och som min kompis nämnde, det är aldrig kul att vara den som står där med den samlade notan.

Så hör ni någon som skriker att någon ”för i h*elvete ska ge f*n i den j*vla väskan och hur svårt kan det vara att vänta i 5 sekunder och förresten är det så att man får taxikort om man misslyckas med uppkörningen för vanligt körkort eller räcker det att man är otrevlig och efterbliven” är det bara jag som tillslut exploderar. Rädda gärna den stackaren men saknas början om väskan har han säkert förtjänat det och ingen räddningsaktion krävs.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0