Tidig barnomsorg


I en av de bloggar jag läser regelbundet pratades det för en tid sedan om tidig barnomsorg

Jag har aldrig gått varken på dagis (som det faktiskt hette när jag var liten men som nu heter förskola men det är en annan debatt) eller någon annan barnomsorg. Mina föräldrar jobbade skift och när de inte var hemma var jag och min syster med på jobbet.  Enl Studien som C pratar om i sin blogg blir barn med tidig barnomsorg socialare och bättre i skolan.
Jag undrar hur mycket mer social jag kan bli. Men för att undvika att använda ett uttryck en annan av mina favoritbloggare avskyr så är jag undantaget.
Och mina betyg är det inget fel på. Jag har iofs hoppat av KTH men när jag pluggade tyckte jag att det var kul och jag tänkte plugga igen (sen någon gång innan jag dör)

Det som däremot hände mig när jag började skolan var en enorm kulturchock.
Jag var ju van att umgås med vuxna (undantaget den 4 år äldre granntjejen) så mitt språk var helt annorlunda och jag var van att folk tog mig på allvar och lyssnade på mig.
Jag var också van vid att vara nyfiken, läraktig och smart var något positivt som premierades vilket inte alltid är fallet i skolan.
Jag var heller inte beredd på rävspelet småtjejer i mellan vilket resulterade i att jag mest lekte med pojkar. Deras värld var enkel, antagligen lite för att jag fick en särställning som tjej. Jag upplevde den världen som digital. Antingen var saker eller så var de inte. En bil var inte ena dagen blå och andra dagen grön bara för att någons status hade skiftat under eftermiddagen. 
Och kom man inte överens så kunde man alltid slåss om saken. Vinnaren bestämde då om bilen var blå eller grön och sen var det avgjort. Det var inte en politisk smutskastningskampanj i en vecka där alla måste välja sida.

någon annan gång ska jag berätta för er om när jag slog en tjej i ansiktet så hon började blöda och vad mina föräldrar sa då...



Kommentarer
Postat av: Ia

Amen.

Här är en till

2009-02-19 @ 00:37:58
URL: http://themeangreenmachine.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0