Organdonation

Om mina organ slutar funka vill jag ha nya. Så långt tror jag de flesta håller med.
Därför tycker jag att defaultläget borde vara att ens organ är tillgängliga efter döden. Tror man sig vilja använda sina organ efter döden eller bara är för snål för att dela med sig så bör  man aktivt behöva anmäla det.
Men framför allt ska man inte fråga de chockade sörjande anhöriga om man får sprätta upp deras barn/make/mamma för att plocka ur reservdelar.
Då tror jag att man skulle få kortare organköer. Det är gruppen som inte bryr sig som gör skillnaden. Bryr man sig inte tänker man ju inte gå in på någon hemsida och kryssa ja eller fylla i organkort eller berättat för sina anhöriga vad man vill som då tar det säkra före det osäkra och säger nej men man bryr sig som sagt var inte om vad som händer med kroppen efter döden. Typiskt dåligt.

Förövrigt anser jag helt seriöst att om det står nej på ens organdonatorkort så bör men heller inte få ta emot organ den dagen man skulle behöva det. Om det nu är så viktigt att ha kvar alla sina organ får man nöja sig med de man har.





Kommentarer
Postat av: Ia

mycket vettigt

2009-05-22 @ 08:32:51
URL: http://themeangreenmachine.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0