Doula


Jag finns tillgänglig för doulauppdrag i Stockholmstrakten. Jag arbetar enligt ODIS riktlinjer och tar i enlighet med det inget arvode för mina tre första förlossningar nu efter avslutad kurs i underbara ”föda utan rädsla”s regi.
Jag tror på att om man blir behandlad med värme och respekt under sin förlossning ger det goda förutsättningar för en god start på föräldraskapet. Det finns även studier som visar på att ha en doula närvarande inte bara påverkar upplevelsen av förlossningen utan även kan påverka själva förlossningskedet positivt, både när det gäller tid och komplikationer (den sk doulaeffekten).

En anledning till det kan vara att kvinnor som väljer att föda med en doula närvarande känner sig mer delaktiga, lugna och trygga under sina förlossningar. Detta leder vidare till att de inte blir lika spända, rädda eller osäkra, vilket möjliggör en positiv upplevelse – för båda föräldrarna.

Jag vill att den födande ska känna sig trygg nog att våga känna tillit till sin egen kraft i födandet, att hon ska bli sedd och respekterad i sina känslor och upplevelser.

Jag tar självfallet inga medicinska beslut och ger inga medicinska råd.

Som doula finns jag däremot till för föräldrarna hela förlossningen från det att ni kallar på mig. Det kan vara hemma innan ni åker in till sjukhuset eller att jag kommer direkt till avdelningen. (Jag gör dock inga planerade hemförlossningar för tillfället.)

Jag vill att vi träffas någon eller några gånger innan beräknat datum för att planera och lära känna varandra innan förlossningen.

Doulans verktyg är energi/närvaro, andning, händer och röst.

Det kan innefatta ge massage eller tipsa partnern om massageteknik, hjälp med andningstekniker, hjälp med avslappning och fokus, markera värkpauserna, ställningar, peppning men även mer praktisk hjälp så som att fotografera, att fysiskt stödja i vissa ställningar, barnpassning tills mormor hinner dit, anteckna, hämta mat, dryck, kuddar eller sätta på musiken om ni vill dansa. Vi arbetar, om partnern är med på förlossningen, som ett team där jag stödjer er båda. Det som behövs under er unika förlossning helt enkelt. Allt efter behov och önskemål.

 

Photobucket

 

Vill du ha en doula eller bara veta mer, tveka inte att kontakta mig. (Skulle jag vara upptagen eller det visar sig att jag inte är doulan för dig hjälper jag dig gärna med förslag på andra doulor!)

emmasadress-doula [at] yahoo.se



Kommentarer
Postat av: Eva

Hej!

jag har gått föda utan rädslas instruktörsutbildning och det var kanon. Jag ser fram emot mina första betalande kunder nästa vecka :)

Jag funderar på att gå doulautbildninge nästa år. Hur var det? Jättenyfiken på att höra från någon som gått. Även om jag bara kan tänka mig att det är bra :)

2011-12-06 @ 09:54:19
URL: http://medmedvind.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0