8 veckor är för ungt

Å så svårt det är när folk man känner gör saker som man själv tycker är fel.
En bekant till mig har hämtat hem en liten kattunge på 8 veckor. Som kattuppfödare så skriker hela mitt hjärta i kör med hjärnan att det är alldeles för tidigt.
Det är en stallkatt och mamma-ägaren är rädd att de ska bli trampade av hästarna. Tusen frågor dyker upp i mitt huvud.
Finns det ingen annan lösning, som att tex skilja kullen från hästarna. Vad det en planerad kull? om inte varför är inte mamma kastrerad (en annan hjärtefråga för mig. jag tycker inte katter ska springa lösa ute öht och absolut inte okastrerade)? Har hon fått båda sina sprutor? Är hon chippad? osv osv
Hundvalpar är redo att flytta vid 8 veckor och bör också gör det för att växa samman med i sin nya flock.
Kattungar är inte redo vid 8 veckor, varken magen, immunförsvaret eller psyket är redo vid 8 månader.
kattungar behöver lära sig från sin mamma hur man är katt, det kan aldrig en människa göra. Vi kan inte kattspråk så vi kan inte lära ut det.

lillskruttan 13-veckor

Den som vill läsa mer om varför kattungar inte bör tas tidigare än 12-veckor kan läsa här:


kks, varför 12 veckor? 

artikel ang ämnet

känner mig som värsta gnällkärringen men någon måste ju upplysa om det även om gjort är gjort. Kattungen har ju redan flyttat men nästa gång kanske.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0