Hjärtat slår

Det är en djungel på nätet om man vill klura ut sin graviditetsvecka.
Sen insåg jag ju att anledningen till att alla gravidsidor retade livet ur mig var att jag ju hade testat en vecka innan beräknad mens. Det förklarar ju också varför de första 3 testen var så otydliga och svaga. 
Men det påverkar ju inte själva veckan eftersom det är första dagen i senaste mens man räknar från men det påverkar mig när det står "nu misstänker mamman kanske att hon är gravid. Kanske gör hon ett test eller så väntar hon lite till"

Jag är enl familjeliv.se i 5 veckan (4+4 dvs 4 hela veckor sen senaste mensens första dag och 4 dagar).




"Redan i vecka 4, två veckor efter befruktningen, har två blodkärlsanlag vuxit samman till ett rudimentärt hjärta som slår. Blodkroppar bildas. De första så kallade somiterna har bildats. Somiterna kommer att bygga upp ryggraden och musklerna omkring ryggraden. De bildas parvis på båda sidor om och intill neuralröret (ryggmärgen) och ligger i två långa rader på varsin sida om ryggmärgen. 
På bilden ser du en liten svans, tidigt under fosterutvecklingen har människan en svansliknande bildning i ryggslutet. Den uppstår under vecka 5 och försvinner helt under vecka 9."

Synd att man inte får någon UL-bild innan v9. Jag skulle vilja ha en svansbild.
Nu ser ju den här bilden ganska stor ut men embryot är fortfarande pyttepyttelitet

Kommentarer
Postat av: Sofia

Svans! Det är ju fantastiskt, synd att man blev av med den senare. Jag hade gärna haft min kvar.



Nå, det jag egentligen ville säga var GRATTIS!

/Sofia

2009-06-02 @ 18:09:42
Postat av: EnbartEmma

Tack

2009-06-03 @ 11:20:01
URL: http://enbartemma.blogg.se/
Postat av: Kristoffer Lindh

STORT!

2009-06-03 @ 22:03:33
URL: http://ungfarbror.blogspot.com
Postat av: Leo

Jag tycker det är ganska synd att den där svansen växer bort - det hade varit ganska coolt att ha en,ju! Tänk vilka acccessoarer man kunde haft till.



Fått några jobbiga gravvo-symptom än, förresten?

2009-06-05 @ 21:45:54
Postat av: Ia

svans är coolt

2009-06-05 @ 23:51:15
URL: http://themeangreenmachine.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0