Första Dealbreakern för mig i "nya Barnaboken"

Nu sitter jag och läser i BB och jag hittar absolut en del guldkorn (tex att man inte ska krysta som om man bajsar, att man behöver sova när man är gravid, att det är bra att låta barn utforska och istället för att hindra visa hur man ska göra) MEN det gör ju bara saken värre. Dels tar det tid att hitta de bra bitarna men framförallt måste det finnas en risk att man får i sig dåliga råd samtidigt som man försöker sila i sig de bra. Eller ännu värre, iom att man håller med om vissa delar får man för sig att övrigt också är vettigt.
Ett annat problem med boken är att författaren är kär i sitt eget språk, hon förälskar sig i kluriga fraser som hon sen blir tvungen att tvinga verkligheten kring.

Det som blir första dealbreakern för mig är där hon förminskar farorna med rökning och alkohol. Hon skriver att "forskningen står handfallen inför över 60% av alla fosterskador och har ingen aning om vad som förorsakar dem" samt "moderns välbefinnande måste gå före allt" och "All denna skuld måste bort från mödrarna". Hon skriver även att det är mödrarna som sen måste leva med sina skadade barn. Det är för mig helt bakvänt. Det är bevisat bortom allt tvivel att det är farligt för barnet. Istället för att hjälpa mödrarna att slippa skada sina barn som de sen får leva med bör man väl informera om riskerna. Att undanhåll information för att inte lägga skuld på någon är ohållbart.
På följande sidor håller hon sig dessutom inte till att hålla skuld borta från kvinnorna. Som gravid ska man enl BB nämligen hålla sig borta från ALL medicin. När det kommer till halsbränna, illamående, migrän, hög feber eller andra krämpor som kan lindras med läkemedel som är beprövat säkra för fostret, då spelar kvinnans välbefinnande ingen roll. Bara man får fortsätta röka och dricka är allt ok? Sen kommer vi till moderns skuld, enl BB kan man få missfall av att hoppa, hänga gardiner, rida, jogga. Hur går det ihop med det hon skriver tidigare: "modern ska i alla tider anklaga sig själv, var det rökningen trots att jag försökte skära ner? Var det groggarna jag tog den där festen..." Kan man inte byta ut rökningen mot jogging eller groggarna mot gradinerna jag hängde? Är det inte lika skuldbeläggande?
Men framförallt är det inte försvarbart att förespråka rökning och alkoholintag under graviditet. Det är oansvarigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0