Fel med "stjärntösar" och "tomtegummor"

Bästa Zusanna med zäta. Jag tar såklart för givet att du läser min blogg. Jag tänkte svara lite på din insändare i Metro. Du skrev:

 angående manliga lucior nu får det allt vara nog!


Oj verkligen? Det låter allvarligt.


 Jag trodde att man ville ha in mer kvinnor som chefer och i styrelser och män på till exempel dagis och i vården och lika lön för lika arbete när man pratar om jämställdhet. Det här med att kräva manliga lucior är att totalt förlöjliga en fin gammal tradition, det har inget med jämställdhet att göra!


Näe det handlar mer om praktisk demokrati när ett gymnasium väljer en manlig lucia men blir överkörda. Dessutom heter det inte dagis, det heter förskola. Och att skaka om lite traditionella könsroller kan vara nyttigt då och då du borde prova. Kanske köpa ett par byxor. Kvinnor får bära dem nu vet du, väldigt praktiskt om man till exempel vill cykla.


Ska vi ha manliga lucior så ska tomten vara kvinna i år och tomtemor får ju vara kille, eller hur?


eh jasså det blir så per automatik eller?  inte nödvändigtvis, det låter som ett falsk samband. Jag har för övrigt varit tomte i min familj i flera år och varit tomtenisse i lussetåget men även lucia ett år i högstadiet .

Sen får vi ju ända (sic!) alla sånger i luciatåget.

"Natten går tunga fjät" sjunger man ju i de flesta lucia tåg, men där går ju texten "mörkret skall flykta snart ur jordens dalar, så hon ett underbart ord till oss talar", men det kanske är en han som är lucia så man får nog ändra till "det".


Men Lucia är ju fortfarande lucia - ett kvinnligt helgon. 
Precis som att alla kvinnliga roller, enl traditionen, förr spelades av män.
Men om man nu skulle vilja könsneutalisera sångerna föreslår jag hen. Mycket praktiskt pronomen.

Och om nu lucia ska vara man måste ju stjärngossen bli en stjärntös, då kan man ju inte sjunga; "han vattnade sina fålar fem, fålar fem". 


Igen, va? Varför måste det bli så? Och va? De sjunger ju om Staffan som tog hand om sina hästar, på vilket sätt skulle det ändras bara för att en kvinna skulle sjunga om det? Får man inte sjunga sånger om andra personer som inte har samma kön som sig själv? Det hade jag missat.

Det måste ju bli; "det vattnar sina fålar fem", eftersom man få egenkomponera sitt lussetåg, vi vet ju inte riktigt vad det blir. Annat som måste ändras är ju "tre gubbar från pepparkakeland", "hej tomtegubbar", "nissar" får vi ändra till något könsneutralt med mera.


Men tomtenissarna och pepparkaksgubbarna har ju spelats av tjejer i lussetåg i alla fall sen jag var liten. Märkligt att ingen reagerat på det? 
När jag var liten fick inte mörkhåriga vara lucia med samma argument dvs att det var tradition. Jag antar att du, Zussanna med zäta, vill att om Fatima blir demokratiskt framröstad till skolan Lucia så bör rektorn avstyra det också?
 Att lucia kom från italien var inget argument som bet på traditionshävden i min skola... Så har vi alltid gjort i Sverige... ända sen vi importerade seden från tyskland i alla fall...


Ni ser väl nu vad jag menar med att förlöjliga lussetåget? 

näe inte riktigt om jag ska vara ärlig. Jag antar att du Zusanna med zäta slaktar julgrisen pålucianatten och festar hela natten och att du bjuder lussetåget på brännvin.

Så ni kan sluta upp med att ägna det här så mycket tid och energi och kanske göra något vettigt för välden istället för att gapa jämställdhet till höger och vänster bara för att ni kan?


Går man i gymnasiet så får man gapa om man vill.

men jag ser att du inte lägger ner någon tid eller energi på det här...







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0