Skillnaden mellan de och dem

Hej och välkomna till en ny kategori.


Det finns ett lätt sätt att kolla om man ska skriva "de" eller "dem" utan att blanda in subjekt och objekt.
Kan man använda "vi" ska man använda "de" och om man kan använda "oss" ska det vara "dem". Det är till och med lika många bokstäver.

De springer nakna på ica! - vi springer nakna på ica!
Dem får man aldrig tag på. - oss får man aldrig tag på.

Verkligen utan att vara dryg förstår jag ärligt inte varför det är svårare att använda rätt form av "de" och "dem" än till exempel "en" och "ett"  eller "vi" och "oss" . Varför ser/hör/känner folk inte att det är fel? Jag bara undrar.





Kommentarer
Postat av: karin

Förmodligen för att dom inte gått på MG och blivit lika smarta som vi när det gäller vissa saker (och lika osmarta som vi när det gäller andra). Men jag håller med till fullo. Eller varför man inte bara kan inse att man inte kan och skriva dom istället. Funkar ju faktiskt även om det inte är helt, hundra grammatiskt riktigt. Men med tanke på att man ser så många skriva "ja" istället för "jag" och "me" istället för "med" så verkar ju ändå inte grammatiken vara så högt i kurs.

Blir galen när man läser t.ex "ja va me de hela dagen".

2009-02-12 @ 21:33:58
URL: http://kjeckit.blogspot.com/
Postat av: Emma

Ja absolut!

100 gånger hellre att man skriver dom istället om man är osäker/inte orkar bry sig.

2009-02-13 @ 20:50:55
URL: http://enbartemma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0