Mitt uppdaterade förlossningsbrev

Mitt brev

 

Våra förberedelser:

Vi har gått FUB-kurserna på sös och profylaxgruppens profylaxutbildning.

Jag har en TENS-apparat med mig.

Vi har smörjt med förberedelseolja

Läst bla ”Att föda : en barnmorskas tankar, råd och erfarenheter

en barnmorskas tankar, råd och erfarenheter”av Gudrun Abascal

 

Önskemål vid ankomst

• jag vill ha lavemang

• Jag är ofta väldigt uttorkad och skulle vilja ha vätskedropp för att inte börja förlossningen uttorkad.

 

Önskemål ang bemötande:

• Jag är känslig för folk som är putslustiga, klämkäcka eller förringar min prestation/smärta/rädsla.

• Jag är ”oblyg” och känner mig bekväm med undersökningar, kroppskontakt och liknande

• Dock tycker jag det är irriterande med upprepande ”lätt beröring”, ta gärna i mig men ordentligt.

• Det är viktigt för mig att känna mig prioriterad, stark, trygg och duktig.

 

Önskemål ang barnmorskan:

• Jag vill att barnmorskan ska ta kommando och föreslå saker, som t.ex. att prova att bada, byta ställning eller annat.

• Jag är rädd för att spricka mycket och vill därför att barnmorskan ger tydliga instruktioner, hjälper till med handen och håller lite extra koll.

• Det får gärna vara barnmorskestudenter och liknande med under förlossningen (bara det är tydligt vem som har huvudansvaret).

 

Önskemål ang smärtlindring

• De smärtlindrande metoder jag vill använda är lustgas, profylax-andning, dusch, tens

• Jag är öppen för att prova epiduralbedövning om det behövs, tex barnmorskan tycker att jag behöver vila, eller jag helt tappar modet ect, men siktar på att klara mig utan.

• Jag vill att Barnmorskan informerar mig om vilka metoder som är lämpliga vid olika tidpunkter och varnar mig när det börjar bli för sent för vissa metoder osv

• Jag vill inte ha kvaddlar

 

Önskemål ang förlossningsställningar

• Jag tror att jag vill, om möjligt, föda i någon sorts stående/upprätt/hukande ställning

• Jag vill prova förlossningspallen

 

Önskemål efter barnet kommit ut

• Jag vill prova akupunktur för att snabba på utdrivningen av moderkakan

• Jag vill ha sen avnavling

 

 


Kommentarer
Postat av: Helena

Låter jättebra! Det enda tips jag kände att jag kan tillägga är att om man har ett långt förlopp av förverkar hemme, kan det vara skönt att ta lavemanget hemma istället, innan man få sådär jätteont.. nu beror det ju helt på hurdan förlossning man får, med Moa gick vattnet, jag fick supervärkar och fick åka raka vägen in o föda, där fanns inte en minut över till nått lavemnag inte om jag så ens hade velat..

Det finns ju hemmalavemang att köpa på apoteket, och då kan det ju vara skönt att om man börjar känna värkarna komma smygande, ta det och hinna fixa toabesök mm innan man får ont och behöver åka in och koncentrera sig på hur lustgasen funkar mm...



?

2010-01-04 @ 10:46:15
Postat av: Helena

Tillägg nr 2, om du har lätt för att bli uttorkad tänk på att köpa med nån sportdryck eller vätskeersättning (apoteket igen) för att hålla koll på saltnivåerna i kroppen, istället för att bara dricka vatten el saft.. Och att ha koll på hur mkt blod du förlorar vid förlossningen, man blöder ju alltid mer eller mindre när moderkakan släpper.. Förlorar man onödigt mycket blod och har lätt för att bli uttorkad så kommer man bi onödigt trött och ha svårare att få igång amningen.. Och gärna redan innan ta ställning till om du vill ta emot extra blod om så är fallet att du ligger på gränsen till att ha förlorat mkt blod..



Och glöm inte packa våtservetter och en mjuk toarulle redan i förlossningsväskan, har man otur har de hemskt hårt toapapper på toaletterna efter förlossningen... (vilket borde vara olagligt!!!) :P Nåja, nu ska jag inte gå in på förlossningsväskan mm.. Den har du säkert redan koll på...

2010-01-04 @ 10:52:57
Postat av: EnbartEmma

Tack för alla tips!!! <3



hemmalavemang är kanske något att införskaffa. jag hade ju tänkt att andas så bra att jag inte fattar att jag måste åka in ;)

2010-01-04 @ 22:23:34
URL: http://enbartemma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0